(Κριτικοί κοινωνικοί [πολυ]γραμματισμοί: Διατροπικές νοηματοδοτήσεις σε τυπικές και μη τυπικές κοινότητες μάθησης, συλλογικό έργο, επιμέλεια: Έφη Παπαδημητρίου, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2020, σελ. 440.)
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg το συλλογικό έργο Κριτικοί κοινωνικοί [πολυ]γραμματισμοί σε επιμέλεια της Έφης Παπαδημητρίου. Στον τόμο συνεργάζονται οι: Κατερίνα Διακίδου, Μαρία Εμμανουηλίδου, Δέσποινα Καπαρινού, Άρτεμις Κατσιαφλάκα, Αδαμαντία Κοτσώνη, Δέσποινα Κυπριώτη, Δήμητρα Μακρή, Ευαγγελία Μπουγατζέλη, Έφη Παπαδημητρίου, Γλυκερία Φίστα, Ευαγγελία Φίστα.
Το σύγγραμμα περιλαμβάνει τις εξής εργασίες:
«Αξιοποιώντας την "οπτική γραμματική" στη σχολική τάξη ως πόρο για τη δόμηση πολύσημων διατροπικών νοημάτων» (Δήμητρα Μακρή, Έφη Παπαδημητρίου)
«"Γέφυρες
χτίζουμε, φράγματα γκρεμίζουμε": Προς μια κριτική πολυτροπική
προσέγγιση της διδασκαλίας του γραμματισμού για την [ανα]κατασκευή της
ταυτότητας του "άλλου"» (Έφη Παπαδημητρίου, Δέσποινα Καπαρινού)
«"Διαβάζοντας τις σκέψεις των άλλων": Αξιοποίηση του εικονοβιβλίου Thank you, Mr. Falker στο πλαίσιο πρακτικών κριτικού γραμματισμού για τη διδασκαλία της αγγλικής ως ξένης γλώσσας» (Μαρία Εμμανουηλίδου, Έφη Παπαδημητρίου)
«"Επικίνδυνα
νερά... Ψαρώνεις;" Το κόμικ ως οπτικό επικοινωνιακό μέσο για την
κριτική διερεύνηση και νοηματοδότηση των σχέσεων εξουσίας στη σχολική
πράξη» (Έφη Παπαδημητρίου, Δέσποινα Κυπριώτη)
«Καλλιεργώντας τον γραμματισμό μέσα από τις οπτικές τέχνες: Από τη "φιλμική" στην "κειμενική" ρητορική» (Έφη Παπαδημητρίου, Άρτεμις Κατσιαφλάκα, Μαρία Εμμανουηλίδου)
«Η
διαφήμιση ως πεδίο άσκησης κριτικού γραμματισμού στα ΜΜΕ: Διερευνώντας
την "εικόνα" των [δύο] φύλων στην έντυπη και τηλεοπτική διαφήμιση στο
πλαίσιο μιας διατροπικής προσέγγισης διδασκαλίας της γλώσσας» (Έφη Παπαδημητρίου, Κατερίνα Διακίδου, Αδαμαντία Κοτσώνη)
«Η κριτική "ανάγνωση" πολυμεσικών πηγών νοήματος ως πρακτική κοινωνικού γραμματισμού σε διαπολιτισμικές τάξεις ενηλίκων» (Γλυκερία Φίστα, Έφη Παπαδημητρίου, Ευαγγελία Φίστα)
«Διαβάζοντας "πίσω από την οθόνη": Η περίπτωση του YouTube» (Ευαγγελία Μπουγατζέλη, Έφη Παπαδημητρίου)
Στόχος του παρόντος τόμου, σύμφωνα με το κείμενο στο οπισθόφυλλο, είναι «να προτείνει ένα πλαίσιο αρχών αναφορικά με την παιδαγωγική του γραμματισμού εδραζόμενου στη σύζευξη των -κοινών- συνιστωσών τριών διαφορετικών επιστημονικών παραδόσεων, των Νέων Σπουδών Γραμματισμού, των Πολυγραμματισμών και της Απελευθερωτικής Αγωγής του Freire, το οποίο συμπυκνώνεται στον όρο "κριτικοί [κοινωνικοί] πολυγραμματισμοί", παρουσιάζοντας ψήγματα ερευνητικής δουλειάς που πραγματοποιείται στο πεδίο αυτό σε πρακτικό επίπεδο σε μια προσπάθεια σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη, των εξωσχολικών με τους ενδοσχολικούς γραμματισμούς, της τυπικής με τη μη τυπική εκπαίδευση».